Czym jest CBM w transporcie?

CBM w transporcie

Zastanawiasz się, co oznacza CBM na dokumentach spedycyjnych? To jeden z najważniejszych wskaźników, który determinuje zarówno koszty, jak i sposób organizacji przewozu. Znajomość tego parametru jest niezbędna dla każdego, kto pracuje lub planuje karierę w branży transportowej – bez względu na to, czy jesteś spedytorem, logistykiem, czy handlowcem. Przeczytaj nasz artykuł, by nadrobić zaległości! Wyjaśniamy w nim nie tylko, co oznacza skrót CBM w transporcie, ale też podpowiadamy, jak go prawidłowo obliczać i wykorzystywać przy planowaniu transportu międzynarodowego.

CBM co to znaczy?

CBM (Cubic Meter), czyli metr sześcienny, często nazywany również kubikiem, to jednostka miary objętości stosowana w międzynarodowym transporcie towarowym. Parametr ten określa przestrzeń, jaką zajmuje ładunek podczas transportu, uwzględniając jego długość, szerokość i wysokość.

CBM w transporcie — wpływ na koszty transportu

Znajomość CBM pozwala precyzyjnie określić koszty transportu. Przewoźnicy wykorzystują tę wartość do:

  • Kalkulacji stawek frachtowych – na podstawie CBM określana jest podstawowa stawka za przewóz. Im większa objętość ładunku, tym wyższy koszt transportu.
  • Planowania wykorzystania przestrzeni ładunkowej – dzięki znajomości CBM przewoźnik może efektywnie zaplanować rozmieszczenie wszystkich przesyłek w kontenerze lub na naczepie.
  • Optymalizacji kosztów transportu – precyzyjne określenie kubiku umożliwia wybór najkorzystniejszego środka transportu. Przykładowo, przesyłka o objętości 15 CBM może być bardziej opłacalna w transporcie drobnicowym niż w dedykowanym kontenerze 20-stopowym.

Warto zaznaczyć, że w przypadku transportu drobnicowego cena często kalkulowana jest właśnie na podstawie CBM. W praktyce oznacza to, że spedytor porównuje dwie wartości: wagę rzeczywistą ładunku oraz jego objętość, wybierając wyższą z nich jako podstawę do kalkulacji frachtu. Jest to szczególnie istotne przy przesyłkach lekkich, ale zajmujących dużo miejsca, jak np. meble czy elementy wyposażenia wnętrz.

CBM jednostka — jak obliczyć?

Obliczenie CBM jest dość proste i polega na pomnożeniu trzech wymiarów ładunku – długości, szerokości i wysokości – wyrażonych w metrach. Wzór wygląda następująco:

CBM = długość (m) x szerokość (m) x wysokość (m)

Przykład: Jeśli przesyłka ma wymiary 2 m długości, 1,5 m szerokości i 1 m wysokości, to:

CBM = 2 x 1,5 x 1 = 3 m³

Aby ułatwić obliczenia, wielu przewoźników oraz portale transportowe oferują kalkulatory CBM, które automatycznie przeliczają objętość po wprowadzeniu wymiarów. Obliczając CBM, można precyzyjnie określić ilość zajętego miejsca, co pomaga zoptymalizować koszty i lepiej zaplanować transport.

Rola CBM w planowaniu załadunku i optymalizacji przestrzeni

W transporcie i logistyce CBM jest używany nie tylko do kalkulacji kosztów, ale także do efektywnego planowania załadunku. Przy odpowiednim wykorzystaniu kubiku, firmy mogą maksymalnie wypełnić przestrzeń w kontenerach czy ciężarówkach, co obniża koszty oraz czas potrzebny na transport.

Optymalizacja załadunku przy użyciu CBM może również przyczynić się do szybszego dostarczania towarów, ponieważ logistycznie zaawansowane podejście minimalizuje potrzebę dodatkowych przeładunków i zmniejsza ryzyko uszkodzeń.

Skontaktuj się nami

 

Skorzystaj z usług naszej
firmy transportowej

Full Container Load (FCL) i Less Container Load (LCL) – Rola CBM w transporcie morskim

W transporcie morskim jednostka CBM odgrywa kluczową rolę, szczególnie przy podejmowaniu decyzji o rodzaju transportu, jakim będzie wysyłany ładunek. Dla przewoźników oferujących pełne załadunki kontenerowe (FCL) lub częściowe (LCL), kubatura ładunku pozwala określić, ile miejsca zajmuje przesyłka oraz ile można wysłać w ramach dostępnej przestrzeni kontenera.

  • FCL (Full Container Load): w przypadku załadunku pełnokontenerowego, klient wynajmuje cały kontener, więc jego objętość – niezależnie od tego, czy jest w pełni wykorzystana – będzie miała bezpośredni wpływ na koszty przewozu.
  • LCL (Less Container Load): przy częściowym załadunku kontenerowym kilku klientów dzieli przestrzeń kontenera, a każdy z nich płaci za przestrzeń w CBM, którą zajmuje jego przesyłka.

Dzięki takiemu systemowi CBM pozwala dostosować koszty do faktycznej objętości ładunku, umożliwiając oszczędność dla mniejszych przesyłek oraz optymalizację przestrzeni w kontenerach. Więcej o różnicach między transportem całokontenerowym a drobnicowym przeczytasz tutaj.

Zastosowanie CBM w transporcie lotniczym

Zastosowanie CBM w transporcie lotniczym różni się znacząco od innych gałęzi transportu. W tej dziedzinie kubik wykorzystuje się przede wszystkim do obliczania wagi wolumetrycznej, która często staje się podstawą do kalkulacji kosztów przewozu. Przewoźnicy lotniczy stosują uniwersalny przelicznik, gdzie 1 CBM odpowiada 167 kilogramom. Ta pozornie skomplikowana zależność ma swoje praktyczne uzasadnienie – samoloty cargo mają ograniczoną nie tylko ładowność, ale przede wszystkim przestrzeń ładunkową.

System naliczania opłat w transporcie lotniczym opiera się na prostej zasadzie: przewoźnik zawsze wybiera wyższą wartość spośród wagi rzeczywistej przesyłki i jej wagi wolumetrycznej. Przykładowo, przesyłka o objętości 2 CBM będzie traktowana jako ładunek 334-kilogramowy (2 x 167 kg), nawet jeśli jej rzeczywista waga wynosi zaledwie 100 kg. Ta metoda kalkulacji ma szczególne znaczenie przy transporcie towarów lekkich, ale zajmujących dużo miejsca, takich jak elektronika, odzież czy elementy wyposażenia wnętrz.

Transport lotniczy, choć zwykle droższy niż transport morski czy transport drogowy, oferuje niezrównaną szybkość dostawy. Dlatego znajomość zasad kalkulacji opartej na CBM staje się kluczowa przy optymalizacji kosztów. Doświadczeni spedytorzy często stosują techniki redukcji objętości przesyłek, na przykład poprzez odpowiednie przepakowanie towaru lub wykorzystanie specjalnych opakowań kompresujących, dzięki którym pakunek zajmie mniej miejsca. W przypadku regularnych przesyłek lotniczych warto również rozważyć negocjacje specjalnych stawek z przewoźnikami uwzględniających stosunek wagi rzeczywistej do wolumetrycznej.

Kalkulacja kosztów w oparciu o CBM wymaga też uwzględnienia specyfiki różnych rynków i tras. Na przykład, loty międzykontynentalne często oferują więcej przestrzeni ładunkowej niż połączenia regionalne, co może wpływać na dostępne stawki. Ponadto w okresach szczytowego zapotrzebowania na transport lotniczy, jak święta czy ważne wydarzenia handlowe, przewoźnicy mogą wprowadzać dodatkowe opłaty lub ograniczenia dotyczące stosunku wagi rzeczywistej do wolumetrycznej.

Podsumowanie

CBM to kluczowy wskaźnik w transporcie międzynarodowym, który pozwala określić objętość zajmowaną przez ładunek i wpływa na sposób jego organizacji oraz koszty przewozu. Dzięki jego znajomości możliwe jest precyzyjne obliczenie zajętej przestrzeni, co pomaga w lepszym zaplanowaniu załadunku, optymalizacji kosztów oraz minimalizacji dodatków frachtowych. Z tego powodu CBM to istotny parametr dla wszystkich, którzy pracują w branży transportowej, od spedytorów po logistyków i handlowców.