Co to jest dopuszczalna masa całkowita pojazdu (dmc) i ile wynosi przekroczenie?

Dopuszczalna masa całkowita

Nie powinno nikogo dziwić, że każdy pojazd dopuszczony do ruchu drogowego musi spełniać określone wymagania (zgodne z przepisami prawa). Przepisy te dotyczą m.in. jego wyposażenia, wymiarów, liczby pasażerów oraz masy – zarówno własnej, jak i całkowitej z ładunkiem. Ostatni parametr jest znany jako dopuszczalna masa całkowita (DMC). Jaka jest dopuszczalna masa całkowita w Polsce? Co warto wiedzieć o DMC? Jakie są konsekwencje jej przekroczenia? W końcu czym różni się maksymalna masa całkowita a dopuszczalna masa całkowita pojazdu? Zapraszamy do lektury!

Co to jest dopuszczalna masa całkowita DMC?

DMC to skrót oznaczający dopuszczalną masę całkowitą pojazdu. Zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym, DMC definiuje największą dozwoloną wagę pojazdu, obciążonego osobami i ładunkiem, która jest zgodna z technicznymi specyfikacjami pojazdu. Informacja o DMC znajduje się w dowodzie rejestracyjnym pojazdu (kod F.1).

Wiele osób zastanawia się, dlaczego przestrzeganie DMC jest tak istotne. Odpowiedź jest prosta! Ponieważ łączna masa pojazdu wpływa na jego stabilność i zdolność do bezpiecznego poruszania się po drogach. Ma to z kolei kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Masa pojazdu determinuje także, na jakich trasach może się dany pojazd poruszać. Wśród przykładów warto wymienić np. ciężarówki z DMC przekraczającą 16 ton często, które nie mogą wjeżdżać na drogi osiedlowe lub korzystać z niektórych wiaduktów i mostów, które mają ograniczoną nośność.

Z kolei maksymalna masa całkowita pojazdu (MMC) to największa masa pojazdu lub zespołu pojazdów, jaką konstrukcyjnie może on osiągnąć. Obejmuje ona masę pojazdu, ładunku, pasażerów oraz innych elementów. Jest ona określana przez producenta pojazdu jako limit, jaki konstrukcja pojazdu jest w stanie bezpiecznie wytrzymać.

Innym parametrem jest też dopuszczalna ładowność pojazdu. Parametr ten oznacza największą wagę ładunku, którą można załadować, nie przekraczając przy tym dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu lub zespołu pojazdów samochodowych (np. przyczep). W praktyce jest to różnica między dopuszczalną masą całkowitą a masą własną pojazdu.

Jaka jest dopuszczalna masa całkowita DMC w Polsce?

Maksymalna masa, z jaką można poruszać się po polskich drogach bez konieczności uzyskiwania dodatkowych pozwoleń lub zgłaszania przejazdu jako ponadnormatywnego, wynosi 40 ton. Wartość ta obowiązuje dla zestawu składającego się z ciągnika siodłowego o trzech osiach lub dwóch osiach i trzyosiowej naczepy. W przypadku podobnego zestawu w transporcie kombinowanym (ciągnik z 3 osiami), dopuszczalna masa całkowita wynosi 44 tony.

Jakie służby mają prawo kontrolować w Polsce DMC pojazdu?

Warto wiedzieć, że kontrolę masy pojazdu w Polsce mogą przeprowadzać różne organy zajmujące się egzekwowaniem przepisów drogowych. Oprócz Inspekcji Transportu Drogowego, prawo do takich kontroli mają również policja, straż graniczna oraz służba celna. Dodatkowo pracownicy zarządcy drogi, przez którą porusza się pojazd, również posiadają uprawnienia do przeprowadzania pomiarów. Sam proceder jest niezwykle istotny ze względu na zapewnienie bezpieczeństwa na drogach.

Co grozi za przekroczenie DMC w Polsce?

Warto mieć na uwadze, że każdy wynik powyżej dopuszczalnej masy pojazdu całkowitej (DMC) w Polsce jest naruszeniem przepisów drogowych i wiąże się z mandatem. W przypadku pojazdów o masie całkowitej do 3,5 t nawet niewielkie przekroczenie tej wartości skutkuje karą w wysokości od 20 do 500 złotych. Inspektorzy z Inspekcji Transportu Drogowego lub policji mogą również zatrzymać pojazd, uniemożliwiając mu kontynuowanie jazdy.

Dla pojazdów ciężarowych sytuacja jest bardziej skomplikowana. Wysokość mandatu zależy od stopnia naruszenia dopuszczalnej masy całkowitej. Najmniejsza kara wynosi 500 złotych. Wynik DMC wyższy o 5-10% oznacza mandat w wysokości 1000 złotych, a o 10-20% grozi kara w wysokości 1500 złotych. Jeśli naruszenie jest jeszcze większe to kara może wynieść 2000 złotych lub więcej (maksimum to nawet 15 000 złotych). Dodatkowo za wykonywanie międzynarodowego przewozu pojazdem nienormatywnym bez odpowiedniego zezwolenia grozi kara w wysokości 8000 złotych.

Dopuszczalna masa całkowita pojazdu — podsumowanie

Dopuszczalna masa całkowita (DMC) pojazdu to kluczowy parametr określający maksymalną masę, jaką pojazd może legalnie poruszać się po drogach publicznych. Parametr ten uwzględnia zarówno masę własną, jak i przewożony ładunek oraz pasażerów. DMC jest ustalana zgodnie z przepisami prawa drogowego i ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa w ruchu drogowym, ochronę infrastruktury oraz zgodność z normami technicznymi. Nieprzestrzeganie limitu DMC wiąże się z ryzykiem kar. Są to m.in. mandaty, zatrzymanie pojazdu czy konieczność uzyskania specjalnych zezwoleń na przejazdy ponadnormatywne. To właśnie dlatego tak ważne jest przestrzeganie tego limitu, aby unikać problemów prawnych i zapewnić bezpieczną eksploatację pojazdu.