Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Pasy transportowe – co trzeba o nich wiedzieć?
Przewożenie towarów wymaga właściwego zabezpieczenia ich podczas transportu. To właśnie dlatego niezwykle istotne są pasy transportowe, które stanowią nieodłączny element wyposażenia każdego pojazdu dostawczego, przyczepy oraz naczepy. Jakie są rodzaje pasów i jakie ich parametry są najważniejsze? Czy pasy pomarańczowe są najlepszym wyborem? Zapraszamy do lektury!
Pomarańczowe pasy nie zawsze są odpowiednie
Pas transportowy odgrywa kluczową rolę w różnych sektorach działalności, stanowiąc niezbędne narzędzie do bezpiecznego przewozu ładunku. Wybór odpowiedniego pasa wymaga zrozumienia ich różnorodnych właściwości i rodzajów, aby dostosować je do specyfiki przewożonych towarów.
Warto pamiętać, że kolor pasów transportowych nie określa ich wytrzymałości. Nie każdy pas w kolorze pomarańczowym jest odpowiedni do zabezpieczania ładunków na samochodach. Kontrolerzy analizują nie tylko rodzaj pasów, ale także ich stan i sposób zastosowania. Na rynku dostępne są różnorodne rodzaje pasów do mocowania, więc warto posiadać przynajmniej podstawową wiedzę w tej dziedzinie, aby uniknąć ewentualnych kar. Zalety stosowania pasów transportowych są oczywiste. Są one lekkie, wytrzymałe i wspomagają bezpieczeństwo przewożonych towarów. Ponadto pasy składają się z wymiennych części, co ułatwia ich naprawę i dalsze użytkowanie.
Rodzaje pasów transportowych
Typy pasów transportowych różnią się w zależności od ich zastosowania oraz materiału wykonania. Ponadto każdy pas jest oznaczony specjalną etykietą, która precyzyjnie określa jego właściwości. W zależności od potrzeb, pasy transportowe mogą być wykorzystywane w różnych scenariuszach.
- Pasy ściągające, posiadające jedną klamrę zaciskową, idealnie sprawdzają się w sytuacjach wymagających standardowego mocowania.
- Pasy transportowe z napinaczem, składające się z taśmy i specjalnego urządzenia do napinania (długa część tych pasów zakończona jest zaczepami (zazwyczaj hakami)), pozwalają na zabezpieczenie różnorodnych ładunków, niezależnie od ich wielkości.
- Dla potrzeb transportu na lawecie, dostępne są specjalne pasy wyposażone w trzy punkty zaczepienia, dodatkowe kostki i gumowe ochraniacze, co zapewnia stabilność podczas transportu.
- Pasy 500 daN ERGO, specjalnie zaprojektowane do przewozu towarów na terenie Europy Zachodniej, charakteryzują się większą wytrzymałością i bezpieczeństwem, dzięki specjalnej budowie napinacza.
Warto zaznaczyć, że kolor etykiety pasa transportowego mówi o materiale, z którego wykonany jest pas, natomiast sam kolor nie ma wpływu na jego funkcjonalność.
- Niebieski – pasy oznaczone tym kolorem wykonane są z PSE, czyli poliestru. Pasy poliestrowe są odporne na środowisko kwaśne, jednak nie tolerują działania ługów. Pasy z niebieską etykietą mogą pracować w zakresie temperatur od -40°C do 100°C.
- Zielony – pasy poliamidowe, które nie są odporne na działanie kwasów. Ich zakres temperatury pracy jest identyczny jak w przypadku pasów z etykietą niebieską.
- Brązowy – pasy wykonane z polipropylenu, cechujące się największą odpornością chemiczną spośród wszystkich typów. Pasy polipropylenowe mogą pracować w środowisku kwaśnym i w kontakcie z ługami. Pasy oznaczone brązową etykietą mogą działać w temperaturze od -40°C do 80°C.
Jakie parametry pasa transportowego są najważniejsze?
Istnieje kilka kluczowych czynników, na które warto zwrócić uwagę, aby uniknąć uszkodzeń i zapewnić bezpieczeństwo podczas przewozu. Na etykiecie danego pasa znaleźć można wiele istotnych informacji.
Pierwszym ważnym parametrem jest Lashing Capacity (LC), czyli zdolność mocowania. LC określa maksymalną siłę, jaką pas może wytrzymać w układzie prostym. Wartość ta jest wyrażana w jednostce siły – daN, jednakże należy ją przeliczyć na kilogramy. Przy braku przyspieszenia 10 N równa się 1 kg. Przy użyciu metody opasania wytrzymałość pasa może się podwoić. Oznaczenie LC-2500daN mówi nam, że w układzie prostym pas wytrzyma maksymalnie 2,5 tony, a przy opasaniu nawet 5 ton.
Kolejnym istotnym parametrem jest SHF (Standard Hand Force) – nominalna siła ręczna. To bezpośrednie określenie siły, z jaką można działać na dany napinacz. Standardem jest SHF na poziomie 50 daN (czyli 50 kg). Przekroczenie tej wartości może prowadzić do uszkodzenia napinacza lub nawet zerwania pasa.
Ostatnim, lecz niezwykle istotnym parametrem, jest STF (Standard Tension Force) – nominalna siła napięcia. Określa ona maksymalną siłę, z jaką ładunek zostanie dociśnięty do podłoża. Odpowiedni docisk zwiększa tarcie pomiędzy ładunkiem a podłożem, co ma ogromne znaczenie dla jakości mocowania. STF jest kluczowym parametrem, który decyduje o tym, czy towar pozostanie nieruchomy podczas transportu (właściwe zabezpieczenie ładunku), a także czy pas wytrzyma gwałtowne manewry na drodze.
Dodatkowe informacje na etykiecie pasa
Etykiety pasów transportowych zawierają również informacje dotyczące maksymalnego wydłużenia. Ten parametr jest zazwyczaj wyrażany jako procent i zgodnie z normą EN 12195-2 nie powinien przekraczać 7%. Im mniejsze wydłużenie pasa, tym lepiej, dlatego zaleca się wybór pasa o wydłużeniu 4-5%, zamiast maksymalnego dopuszczalnego.
Na etykiecie producenta znajduje się także informacja o długości pasa transportowego (np. 50 mm). W przypadku pasów dwuczęściowych każda część ma swoją własną etykietę z oznaczeniem długości, dlatego konieczne jest zsumowanie tych wymiarów.
Należy pamiętać, że pasy transportowe muszą być oznaczone napisem „EN 12195-2”. Jest to ważne potwierdzenie zgodności z europejską normą PN-EN 12195-2, co zapewnia bezpieczeństwo podczas użytkowania. To wymóg, który muszą spełniać pasy wszystkich producentów i dostawców pasów mocujących w Unii Europejskiej.
Na etykiecie może znajdować się również ostrzeżenie “Nie zawieszać tylko mocować”. Komunikat informuje, że pasy transportowe nie powinny być stosowane do podnoszenia i przenoszenia ładunków. Zakaz ten wynika z różnych współczynników bezpieczeństwa dla pasów transportowych i zawiesi.
Pasy transportowe i ich rodzaje — podsumowanie
Pasy transportowe odgrywają kluczową rolę w każdym procesie przewozu ładunków, zapewniając stabilne i bezpieczne mocowanie towarów. Znajomość różnych rodzajów i kolorów taśm oraz ich zastosowań umożliwia dokonanie świadomego wyboru, dostosowanego do specyfiki przewożonych materiałów. Ważne jest, aby pasy były odpowiednio dopasowane do rodzaju ładunku, co zapewni bezpieczny przewóz.
Wybór właściwych pasów transportowych jest kluczowym elementem skutecznego zabezpieczania ładunku podczas transportu. Przed zakupem pasów warto zaznajomić się z różnymi rodzajami dostępnymi na rynku, aby móc dokonać najlepszego wyboru.